de Civil Society Club in de media

mei 23

Persbericht: Oudenhofmarkt 2014

Bron: Milou Martinot

Een gezellige markt tussen heden en verleden

Net als in 2013 nodigt Winkeliersvereniging Lange Voort evenementenbureau ‘Beleef het Verleden’ en stichting de ‘Civil Society Club’ (CSC) uit om gezamenlijk de Oudenhofmarkt 2014 te organiseren. De eendaagse markt op de Lange Voort is een interactieve leer- en doe markt voor jong en oud die gericht is op duurzaam leven. Aanleiding voor de organisatie van de markt is de groeiende vraag naar duurzaamheid en groene(re) oplossingen. De markt is op zaterdag 21 juni 2014 van 10.00 - 17.00. De entree is gratis.

Leren van het verleden, gericht op een duurzame toekomst

Ook dit jaar zal de Oudenhofmarkt bestaan uit een historisch en een hedendaags deel. Bij de sculptuur ‘De Verhalenverteller’ toont Beleef het Verleden demonstraties van oude ambachten. De Civil Society Club vult het hedendaagse gedeelte van de markt in, dat in het teken staat van een milieubewuste samenleving. Lokale stichtingen en burgerinitiatieven verstrekken informatie over duurzame activiteiten en groene(re) oplossingen. Op de markt is een selectie van duurzaam geproduceerde producten te koop. Denk bijvoorbeeld aan sieraden van gerecycled materiaal of lokaal geproduceerde honing en ambachtelijk gesponnen schapenwol uit de regio.

Zelf beleven

Op de Oudenhofmarkt valt ook van alles te beleven. Er is middeleeuwse muziek waaraan men zelf mee kan doen. Bij de verschillende middeleeuwse ambachtslieden is te leren hoe je touw slaat, wol bewerkt en tin giet. Op de Oudenhofheuvel wordt er een Midzomer dorpspicknick georganiseerd tussen 12.00 - 14.30 uur. De picknick is een activiteit in het kader van 400 jaar Zweeds-Nederlandse handelsbetrekkingen. Combineer de picknick met een vermakelijk middeleeuws schouwspel (klucht)... over duurzaam omgaan met geld, wat blijkbaar ook toen al belangstelling had.

Brede steun

De markt kan bestaan dankzij de steun van vele vrijwilligers, winkeliersvereniging Lange Voort en Fonds 1818. Ook de Werkgroep Duurzaamheid van de Gemeente Oegstgeest, Movenext, de Oegstgeester Courant en de Rabobank sponsoren enthousiast deze gezellige midzomeractiviteit. CSC-voorzitter Milou Martinot: “Het is fantastisch dat zo veel partijen de Oudenhofmarkt weer ondersteunen en enthousiast zijn! We verheugen ons erop met vrijwilligers, organisaties en bedrijven samen te werken om zo van dit Oegstgeester evenement weer een geweldige belevenis te maken!” .